پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226457
واقعيت ماجراي حذف درس "شهيد فهميده" از کتب درسي + عکس
تاریخ انتشار : 1395/07/05 11:23:50
نمایش : 1392
اگر آموزش و پرورش در حذف درس رهبر کوچک، اندکي تأمل مي کرد چنين حاشيه هايي به وجود نمي آمد؛ اضافه کردن اسامي شهدايي مانند ابراهيم همت، بهنام محمدي، مهدي باکري، عباس بابايي، حسن باقري، علي صياد شيرازي و ... در درس جديد مي توانست در کنار معرفي شهيد فهميده باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ طي روزهاي گذشته خبري مبني بر حذف درس رهبران کوچک از کتاب درسي پايه ششم در رسانه ها منتشر شد که پس از بررسي هاي لازم مشخص شد اين خبر به صورت کامل منتشر نشده و به همه ابعاد ماجرا نپرداخته است.

 

درس رهبران کوچک در حقيقت درس پانزدهم کتاب هديه هاي آسماني از پايه ششم ابتدايي تا سال 94- 95 بوده است و اين درس ماجراي سفر چند دانش آموز به مناطق جنگي را بازگو مي کند؛ در خلال اين داستان، شهيد فهميده به عنوان يکي از بسيجياني که امام خميني وي را رهبر مي دانند معرفي شده و از رشادت هاي اين نوجوان تقدير به عمل آمده است.

در ويرايش جديد کتب ششم و کتاب هديه آسماني اين درس جاي خود را به درسي با عنوان «سرزمين‌هاي هميشه سبز» داده است. اين درس هم به روايت يک اردوي راهيان نور مي پردازد.

در اين درس به بازديد دانش‌آموزان از مناطق عملياتي جنوب در قالب اردوهاي راهيان نور اشاره شده است و نام شهيداني همچون شهيد همت، زين الدين، بهنام محمدي، علي صياد شيرازي، حسن باقري،‌ مهدي باکري، ابراهيم همت و مصطفي چمران ذکر شده است؛ اين درس نامي از شهيد فهميده به عنوان يکي از شهدا نبرده است.

اين در حالي است که معرفي شهيد فهميده به يکي از دروس فارسي از کلاس سوم ابتدايي منتقل شده است و در اين درس به بيان رشادت هاي اين نوجوان 13 ساله پرداخته مي شود.

همزماني اين مسئله با انتشار خبري در روزنامه اسرائيلي هايوم مبني بر برخي از محتواهاي درسي در کتب درسي منجر به انتشار اخباري در اين راستا شده است.

طي هفته گذشته اين روزنامه در مطلبي با عنوان «امتناع ايران از عقب نشيني از سياست هاي سرکشانه خود» تغيير محتواهاي کتب درسي را راهي براي ايران مي داند که از اين طريق اثبات کند برجام به طور واقعي در ايران در حال پياده سازي است.

اين مقاله با نام بردن از برخي محتواهاي درسي، درس رهبران کوچک را يکي از مصاديق  عدم تغيير ايران بعد از اجرايي شدن برجام و اثبات نگرش هاي ايران مي داند.

با توجه به محتواهاي اين مقاله اسرائيلي و همزماني آن با حذف درس رهبران کوچک، سوالات زيادي در ذهن مخاطبان نقش مي بندد؛ اولين سوال اين است که چرا اين درس که از قضا مد نظر تحليلگران صهيونيست هم بوده، حذف شده است؟

نکته بعدي اضافه کردن فهرستي از شهدا به اين درس است که در اين فهرست تعريف و يا مشخصه بارزي از شهدا عنوان نشده تا دانش آموز بتواند مبحث الگو گيري را در ذهن خود کامل کند؛ در درس جديد دانش آموز تنها با فهرستي از نام شهدا آشنا مي شود.

شايد اگر آموزش و پرورش در حذف اين درس اندکي تأمل مي کرد چنين حاشيه هايي به وجود نمي آمد؛ اضافه کردن اسامي شهدايي مانند ابراهيم همت، بهنام محمدي، مهدي باکري، عباس بابايي، حسن باقري، علي صياد شيرازي و ... در درس جديد مي توانست در کنار معرفي شهيد فهميده باشد.

شايد اگر در ظاهر جايگزيني اين درس با درسي ديگر که مرتبط با شهدا بوده، ايرادي نداشته باشد، اما جدايي ذهن دانش آموزان از الگوهاي بزرگ موضوعي قابل تأمل است؛ در حالي که در درس رهبران کوچک از شهيد فهميده به عنوان يک الگو حتي براي امام خميني نام برده مي شود در درس جديد الگو دهي به صورت ناقص و سطحي صورت گرفته است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html